Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder, gåvor och andra erbjudanden (”Erbjudanden”). Sådana Erbjudanden gäller endast under den tid som anges i samband med ett sådant Erbjudande och med de villkor som anges i samband med Erbjudandet. Om inte annat anges gäller våra Erbjudanden i en (1) dag.
Du behöver ange eventuell kod eller på annat sätt aktivera det aktuella Erbjudandet innan du slutför köpet för att kunna ta del av Erbjudandet. Om du returnerar beställda produkter kan det innebära att du inte längre uppfyller de villkor som gäller för Erbjudandet, vilket kan medföra att du behöver returnera eventuell gåva eller att du behöver betala för gåvans värde. Vi kommer i sådana fall att kontakta dig.
En rabattkod kan endast lösas in vid en ny beställning på Webbplatsen och den kan ej dras av från en lagd order i efterhand.
Rabattkoder kan endast nyttjas en gång per kund, produkt och beställning. Endast en rabattkod per beställning.
1. Faktura
1.1 Vid betalning med faktura samarbetar Bygghemma Sverige AB (”Webbplatsen”) med Svea Bank AB.
1.2 För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Faktura erbjuds endast till privatpersoner som är över 18 år och folkbokförda i Sverige.
1.3 Kreditprövning sker i samband med köp mot faktura. En kopia på kreditupplysningen skickas till dig som kund.
1.4 Betalningstiden är 14 dagar för konsument och 30 dagar för företag.
1.5 Vid försenad betalning utgår lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med f.n. 2 % per månad.
1.6 Återbetalning av obetald faktura regleras mot kvarvarande belopp. Om fakturan som ska regleras är betalad kommer återbetalning ske till bankkonto av Svea Bank AB.
1.7 Om faktura inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. I de fall betalning inte inkommit till Svea senast dag 7 från det att påminnelsen skickades till dig övergår fakturan till att bli en kontokredit (delbetalning). Genom detta ges du nu en möjlighet att delbetala ditt köp. Lägsta beloppet att betala är 3% av återstående skuld, dock minst 100 kr samt ränta och avgifter. Du kan naturligtvis när som helst betala ett högre belopp eller hela skulden. Om fakturan övergår till en kontokredit gäller villkoren för Kontokredit (delbetalning) nedan, inklusive vad som anges avseende ränta, kostnader och avgifter.
1.8 Läs mer om de allmänna villkoren hos Svea Bank AB här. Se även mer info om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI).
2. Delbetalning
2.1 Vid betalning med delbetalning samarbetar Webbplatsen med Svea Bank AB.
2.2 För att handla mot delbetalning måste du ange ditt personnummer. Delbetalning erbjuds endast till personer som är över 18 år och folkbokförda i Sverige.
2.3 Kreditprövning sker i samband med köp mot delbetalning. En kopia på kreditupplysningen skickas till dig som kund.
2.4 Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i samband med köp.
2.5 Eventuell uppläggningsavgiften betalas på första inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.
2.6 Läs mer om de allmänna villkoren hos Svea Bank AB här. Se även mer info om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI).
Delbetalning upp till 50 000 kr | Ränta | Uppläggningsavgift | Aviavgift |
3 Månader | 0% | 195 kr | 45 kr |
6 Månader | 0% | 295 kr | 45 kr |
12 Månader | 0% | 395 kr | 45 kr |
Delbetalning upp till 100 000 kr | Ränta | Uppläggningsavgift | Aviavgift |
12 Månader | 0% | 395 kr | 45 kr |
Delbetalning upp till 150 000 kr | Ränta | Uppläggningsavgift | Aviavgift |
18 Månader | 9,50% | 395 kr | 45 kr |
24 Månader | 9,50% | 395 kr | 45 kr |
36 Månader | 9,50% | 495 kr | 45 kr |
48 Månader | 9,50% | 495 kr | 45 kr |
60 Månader | 9,50% | 495 kr | 45 kr |
Köp nu, betala om 3 månader | Ränta | Uppläggningsavgift | Aviavgift |
3 månader | 0% | 0 kr | 55 kr |
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 395 kr, aviavgift 45 kr: 18,98 %.
Eventuell återbetalning av delbetalning regleras normalt mot kvarvarande belopp.
3. Kortbetalning
3.1 Webbplatsen erbjuder säkra kortbetalningar med Visa och MasterCard i samarbete med Svea Bank AB som är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard)
3.2 Vi accepterar inte kort som är utfärdade i utländsk bank.
3.3 Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.
3.4 Inga kortuppgifter sparas av Webbplatsen, kortköpen sker direkt hos Svea Bank AB och all information är krypterad enligt gällande standarder.
3.5 Eventuell återbetalning sker alltid till det kort som användes vid beställning.
4. Förskottsbetalning och IZettle
4.1 IZettle erbjuds endast via vissa av Webbplatsens visningsbutiker.
4.2 Förskottsbetalning görs till Webbplatsens bankgiro.
4.3 Order mot förskottsbetalning administreras först när betalning är mottagen av Webbplatsen. Detta tar normal 2-3 bankdagar.
4.4 Återbetalning till IZettle eller förskottsbetalning till bankkonto. Kontouppgifter lämnas av säkerhetsskäl skriftligen i samband med eventuell återbetalning.
5. Swish
5.1 Webbplatsen erbjuder betalning via Swish i samarbete med Svea Bank AB. För att slutföra en betalning med Swish krävs en verifiering via BankID. Eventuell återbetalning sker till det konto som Swish är kopplat till.
6. Företagsfaktura
6.1 Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura (”företagsfaktura”).
6.2 Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
6.3 Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad
från förfallodatum till dess full betalning sker.
6.4 Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158 7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
6.5 Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
1.1 Leveransbekräftelse
När din vara är bokad för upphämtning på Bygghemma Sverige AB:s (”Webbplatsen”) lager, eller leverantörens lager, skickas en leveransbekräftelse till dig. Denna leveransbekräftelse innehåller normalt en spårningslänk där du kan följa din leverans hos något av de transportbolag som Webbplatsen samarbetar med.
1.2 Avisering
Du blir sedan aviserad av transportbolaget innan leverans, med närmare information kring planerad leveransdag och tid. Tidsspannet för hemleverans är vanligtvis 3-4 timmar. Hemleveranser sker under dagtid, om inget annat anges. För leveranser till ombud eller paketskåp erbjuds ett tidsintervall för möjlig uthämtning av varorna.
1.3 Körbar väg
För alla hemleveranser gäller, på körbar väg, transport fram till tomtgräns, om inget annat anges. Om du bor i ett lägenhetshus levereras varorna normalt till porten på markplan. Om du bor i ett bostadsområde med någon form av tillträdeshinder såsom låst bom, stängd grind eller dylikt så levereras varorna så långt det är körbar väg.
1.4 Leveransmottagande
Vid mottagande ska varorna inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Om det finns synliga skador på emballage eller på varan ska detta noteras på fraktsedeln innan du kvitterar den. Transportbolaget ska ej ställa av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs.
2. Leveranssätt
2.1 Hemleverans
Hemleverans sker under dagtid, normalt fram till porten i markplan om du bor i lägenhetshus eller normalt fram till tomtgräns om du bor i villa. Mottagaren av leveransen måste vara samma som mottagaren på beställningen. När du tar emot en leverans behöver du kunna legitimera dig.
2.2 Leverans till ombud
Leverans sker till närmsta ombud. Leveransen sker till något av DHL:s, Postens eller Schenkers utlämningsställen. Transportören skickar ett SMS när leveransen anlänt till ombudet. Varan finns sedan att hämta ut i 7 dagar mot uppvisad legitimation och sändningsinformation.
2.3 Leverans till öar
Leverans till öar kan endast ske till öar med broförbindelse eller som är anslutna till Trafikverkets färjetrafik. Till Gotland sker ordinarie biltransport enligt de fraktvillkor som gäller för produkten. Leveranser till övriga öar sker till närmsta terminal på fastlandet. Viss färjetrafik kräver specialemballage.
2.4 Specialtransport
Vissa skrymmande och tyngre produkter kräver specialtransport, som exempelvis marksten, virke, takpannor, stugor och spabad. Dessa leveranser kommer att ske med en kranbil, hjullastare eller annan form av specialtransport fram till porten i markplan om du bor i lägenhetshus eller fram till tomtgräns om du bor i villa.
3. Fraktkostnad
De flesta produkter levereras fraktfritt. På vissa produkter tillkommer det en fraktkostnad.
3.1 Enhetsfrakt
Vissa produkter till exempel fönster har en fraktkostnad som är fast, oberoende av antal eller pris. Fraktkostnaden för detta visas på produktsidan och i kassan.
3.2 Specialfrakt
Specialfrakt är en frakttyp som kan variera beroende på mängd, volym, vikt och vart det ska levereras. Denna fraktkostnad beräknas i kassan efter det att man angivit postnummer för leveransen.
4. Expeditionsavgift
På många beställningar tillkommer det en expeditionsavgift, men på flera produkttyper och varumärken tillkommer det ingen expeditionsavgift. Expeditionsavgiften avser täcka de kostnader som är förenade med hanteringen av en order såsom administration och i vissa fall expeditionsavgifter som påförs av Webbplatsen för exempelvis omförpackning, pallavgifter samt privatkunds- och överskottsemballage.
4.1 På de varor som är belagda med en expeditionsavgift används nedan prislista.
Ordervärde | Expeditionsavgift |
0 - 800 | 49 kr |
801 - 1200 | 69 kr |
1201 - 2000 | 79 kr |
2001 - 3000 | 99 kr |
3001 - 4000 | 119 kr |
4001 - 5000 | 129 kr |
5001 - 6000 | 149 kr |
6001 - 8000 | 179 kr |
>8001 | 199 kr |
4.2 Om ordern innehåller fraktkostnad så utgår aldrig expeditionsavgift högre än 49 kr.
Generell tävlingsinformation gällande från var tid till annan aktuell tävling på bygghemma.se eller i Bygghemmas övriga marknadskanaler.
- Tävlingen arrangeras av Bygghemma Sverige AB (”Bygghemma”).
- En av Bygghemma utvald jury kommer utse en vinnare. Beslutet om vinnare kan ej överklagas.
- Alla personer som deltar i tävlingen tävlar på samma villkor. För att delta måste du vara över 18 år.
- När du lämnar dina personuppgifter för tävlingsbidraget ger du ditt medgivande att Bygghemma kan nyttja dessa i ändamål kopplade till tävlingen.
- Alla insamlade uppgifter behandlas i enlighet med Bygghemmas integritetspolicy.
- Anställda, samt deras närmast anhöriga familjemedlemmar, på Bygghemma har inte rätt att delta i tävlingen.
- Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
- Vinnaren kommer kontaktas senast 1 månad efter tävlingen avslutas.
- Den tävlande godkänner att Bygghemma har rätt att använda sig av vinnarens namn i olika marknadsföringskanaler och sociala medier.
1. Ångerrätt
1.1 Du har enligt lag rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot produkten som du har handlat av Bygghemma Sverige AB (”Webbplatsen”).
Undantag för vissa produkter
1.2 Vissa produkter är undantagna från ångerrätt. Det gäller följande produkter:
a) produkter som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
b) produkter som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av dig som kund, och
c) avser en produkt som snabbt kan försämras eller bli för gammal, såsom blommor och växter.
1.3 Om du handlar en produkt där ångerrätten inte gäller kommer det att framgå vid produkten på Webbplatsen.
Värdeminskning av använda produkter
1.4 När du använder din lagstadgade ångerrätt på 14 dagar har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion.
1.5 Du har rätt att ångra ditt köp mot full återbetalning i dessa fall om du meddelar oss inom 14 dagar från den dagen du tog emot produkten. Om du hanterar produkten i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Ett sådant avdrag görs genom att jämföra produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. För att få full återbetalning vid ångerrätt rekommenderar vi därför att du skickar tillbaka produkten i originalskick.
Hur du ångrar ditt köp
1.6 Om du vill returnera ditt köp ska du meddela oss inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot eller hämtar din beställning. Du kan enkelt anmäla din retur genom att använda Mina sidor (”Jag behöver hjälp med min order”) eller vårt Kontaktformulär (”Retur och ångerrätt”). Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här.
1.7 Efter att du har meddelat oss att du vill returnera ditt köp, behöver du skicka tillbaka produkten inom 14 dagar. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten som beror på att du har varit vårdslös, till exempel vid bristfällig emballering av produkten.
Returfrakt
1.8 Du bekostar själv returfrakten (vilken framgår av punkt 1.9 nedan) när du returnerar ditt köp. Kostnaden för returfrakten kommer att dras av från din återbetalning.
1.9 Returkostnadstabell:
Retur | Returkostnad | Vägledande exempel |
Paket | 99 kr | Lampa, motorsåg etc |
Styckegods | 495 kr | Gräsklippare etc |
Pall | 895 kr | Fönster, toalett etc |
Specialtransport | Se punkt 1.10 | Sten, virke, stugor och motsvarande |
1.10 För skrymmande varor som kräver specialtransport är kostnaden för returfrakt högre. Vad kostnaden för returfrakten för dessa varor är beror på vad det är för produkt och hur den ska transporteras. Kostnaden uppgår till max 20 000 kronor. Du får information om den aktuella kostnaden när du kontaktar vår kundtjänst.
Återbetalning
1.11 När du har returnerat ditt köp, kommer vi att genom vår betaltjänstleverantör göra din återbetalning inom 14 dagar från den dag då du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den till oss.
1.12 Vår återbetalning inkluderar eventuell fraktkostnad som du betalade i samband med köpet. Det gäller dock endast kostnaden för standardfrakt. Extra fraktkostnader till följd av att du valt ett dyrare fraktalternativ återbetalas inte.
1.13 Återbetalning kommer att göras till dig med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat.