Utombordsmotor Parsun4-Takts Kort Rigg 2.6hk
7 400 kr
- Förväntas åter i lager 2025-03-01 - Levereras normalt inom 3-5 vardagar.
- Hemleverans -
- Fri frakt!
Expeditionsavgift beräknad på varukorgen kan tillkomma.
Beskrivning
Snål 4-taktmotor från Parsun som passar för mindre båtar. Bränsletanken sitter under toppkåpan och rymmer cirka 1,2 liter bränsle. Tanka endast blyfri bensin 98- eller 95-oktanig.
Kort rigg innebär att motorn är anpassad för en akterspegel som är cirka 15 tum (38 cm) räknat från toppen av motorfästet till botten på båten. Är akterspegels höjd ingen bra måttstock, är tumregeln att antikavitationsplattan ska vara minst 10 cm under vattenytan. Det viktigaste är att motorn är nere ordentligt under vattnet så motorn kan suga upp kylvatten utan problem. Men motorn ska inte sticka ner för långt under båten då den då orsakar onödigt motstånd.
Precis som alla andra 4-takts utombordare, har Parsuns motorer ett oljetråg som smörjer motorn. Detta innebär att du måste vara noga med hur du lägger motorn när du transporterar den. Lägger du ner motorn fel riskerar oljan att rinna in i motorn och sedan också läcka ut från motorn. Händer detta måste du torka upp olja och få bort oljan inifrån motorn. Titta noga i din instruktionsbok och på motorns dekaler som visar hur du kan lägga motorn.
Parsuns utombordare är utrustade med propeller som ska fungera bra med de flesta typer av båtar. Men det kan vara så att du, genom att anpassa stigningen till din båt och last, kan utnyttja motorn mer optimalt. Det är framförallt på de större motorerna man brukar byta stigning. Stigningen på propellern kan förenklat jämföras med växlarna på en bil. En lägre stigning ger en starkare motor men lägre toppfart, medan en högre stigning ger en högre toppfart.
Parsun står för 70% av all produktion av utombordsmotorer i Kina. Tillverkningen sker med den senaste tekniken och uppfyller alla högställda krav.
OBS! Glöm inte att registrera din motor från Parsun. Se medföljande instruktioner för att läsa mer om garantin och hur du registrerar.
Precis som alla andra 4-takts utombordare, har Parsuns motorer ett oljetråg som smörjer motorn. Detta innebär att du måste vara noga med hur du lägger motorn när du transporterar den. Lägger du ner motorn fel riskerar oljan att rinna in i motorn och sedan också läcka ut från motorn. Händer detta måste du torka upp olja och få bort oljan inifrån motorn. Titta noga i din instruktionsbok och på motorns dekaler som visar hur du kan lägga motorn.
Parsuns utombordare är utrustade med propeller som ska fungera bra med de flesta typer av båtar. Men det kan vara så att du, genom att anpassa stigningen till din båt och last, kan utnyttja motorn mer optimalt. Det är framförallt på de större motorerna man brukar byta stigning. Stigningen på propellern kan förenklat jämföras med växlarna på en bil. En lägre stigning ger en starkare motor men lägre toppfart, medan en högre stigning ger en högre toppfart.
Parsun står för 70% av all produktion av utombordsmotorer i Kina. Tillverkningen sker med den senaste tekniken och uppfyller alla högställda krav.
OBS! Glöm inte att registrera din motor från Parsun. Se medföljande instruktioner för att läsa mer om garantin och hur du registrerar.
Egenskaper
Varumärke | Parsun |
---|---|
Art.Nr. | F2.6BMS |
Kylsystem | Vattenkylning |
Utförande | Kort Rigg |
Motorstyrka | 2,6 HK |
Garanti | 5 år |
Driftkälla | Bensin |
Rigglängd | 15 Tum |
Styrning | Rorkult |
Typ | Utombordsmotor |
Cylindervolym | 72 cc |
Motor | 1-cylindrig, 4-takt |
Utväxling | 2.08(27/13) |
Höjd | 1010 mm |
Tändsystem | TCI |
Längd | 650 mm |
Max bränsleförbrukning | 1,1 l/tim |
Effekt | 1,9 kW |
Vikt | 18 kg |
Bredd | 340 mm |