Hoppa till huvudinnehållHoppa till sökfält
Utombordsmotor Parsun 4-Takts Kort Rigg 9.8hk
Utombordsmotor Parsun 4-Takts Kort Rigg 9.8hk
Utombordsmotor Parsun 4-Takts Kort Rigg 9.8hk
Utombordsmotor Parsun 4-Takts Kort Rigg 9.8hk
Utombordsmotor Parsun 4-Takts Kort Rigg 9.8hk

Utombordsmotor Parsun
4-Takts Kort Rigg 9.8hk

19 899 kr
Förväntas åter i lager 2025-03-01  - Levereras normalt inom 3-5 vardagar.
Hemleverans -
 
Fri frakt!

Expeditionsavgift beräknad på varukorgen kan tillkomma.

Den populäraste utombordsmotorn på marknaden och en riktig storsäljare. Den är lätthanterlig, modern och pålitlig. En extern bränsletank på 12 liter medföljer. Motorn går att tilta i 5 olika steg för att undvika bottenkontakt vid körning på grunt vatten. Det finns möjlighet att finjustera motorns lutning i förhållande till båtens akterspegel. Bränsletanken sitter under toppkåpan och rymmer cirka 1,3 liter bränsle - tanka endast blyfri bensin 98- eller 95-oktanig.
Varumärke

Beskrivning

Den populäraste utombordsmotorn på marknaden och en riktig storsäljare. Den är lätthanterlig, modern och pålitlig. En extern bränsletank på 12 liter medföljer. Motorn går att tilta i 5 olika steg för att undvika bottenkontakt vid körning på grunt vatten. Det finns möjlighet att finjustera motorns lutning i förhållande till båtens akterspegel. Bränsletanken sitter under toppkåpan och rymmer cirka 1,3 liter bränsle - tanka endast blyfri bensin 98- eller 95-oktanig.
Kort rigg innebär att motorn är anpassad för en akterspegel som är cirka 15 tum (38 cm) räknat från toppen av motorfästet till botten på båten. Är akterspegels höjd ingen bra måttstock, är tumregeln att antikavitationsplattan ska vara minst 10 cm under vattenytan. Det viktigaste är att motorn är nere ordentligt under vattnet så motorn kan suga upp kylvatten utan problem. Men motorn ska inte sticka ner för långt under båten då den då orsakar onödigt motstånd.

Precis som alla andra 4-takts utombordare, har Parsuns motorer ett oljetråg som smörjer motorn. Detta innebär att du måste vara noga med hur du lägger motorn när du transporterar den. Lägger du ner motorn fel riskerar oljan att rinna in i motorn och sedan också läcka ut från motorn. Händer detta måste du torka upp olja och få bort oljan inifrån motorn. Titta noga i din instruktionsbok och på motorns dekaler som visar hur du kan lägga motorn.

Parsuns utombordare är utrustade med propeller som ska fungera bra med de flesta typer av båtar. Men det kan vara så att du, genom att anpassa stigningen till din båt och last, kan utnyttja motorn mer optimalt. Det är framförallt på de större motorerna man brukar byta stigning. Stigningen på propellern kan förenklat jämföras med växlarna på en bil. En lägre stigning ger en starkare motor men lägre toppfart, medan en högre stigning ger en högre toppfart.

Parsun står för 70% av all produktion av utombordsmotorer i Kina. Tillverkningen sker med den senaste tekniken och uppfyller alla högställda krav.

OBS! Glöm inte att registrera din motor från Parsun. Se medföljande instruktioner för att läsa mer om garantin och hur du registrerar.

Egenskaper

VarumärkeParsun
Art.Nr.F9.8BMS
KylsystemVattenkylning
UtförandeKort Rigg
Motorstyrka9,8 HK
Garanti5 år
DriftkällaBensin
Rigglängd15 Tum
StyrningRorkult
TypUtombordsmotor
Cylindervolym209 cc
Motor2-cylindrig, 4-takt
Utväxling2.08(27/13)
Höjd1040 mm
TändsystemCDI
Längd97 mm
Max bränsleförbrukning3,4 l/tim
Effekt7,2 kW
Vikt38 kg
Bredd360 mm