Betalningsalternativ

Betalningar

1. Faktura

1.1 Vid betalning med faktura samarbetar Bygghemma Sverige AB (”Webbplatsen”) med Svea Bank AB.
1.2 För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Faktura erbjuds endast till privatpersoner som är över 18 år och folkbokförda i Sverige.
1.3 Kreditprövning sker i samband med köp mot faktura. En kopia på kreditupplysningen skickas till dig som kund.
1.4 Betalningstiden är 14 dagar för konsument och 30 dagar för företag.
1.5 Vid försenad betalning utgår lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med f.n. 2 % per månad.
1.6 Återbetalning av obetald faktura regleras mot kvarvarande belopp. Om fakturan som ska regleras är betalad kommer återbetalning ske till bankkonto av Svea Bank AB.
1.7 Om faktura inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. I de fall betalning inte inkommit till Svea senast dag 7 från det att påminnelsen skickades till dig övergår fakturan till att bli en kontokredit (delbetalning). Genom detta ges du nu en möjlighet att delbetala ditt köp. Lägsta beloppet att betala är 3% av återstående skuld, dock minst 100 kr samt ränta och avgifter. Du kan naturligtvis när som helst betala ett högre belopp eller hela skulden. Om fakturan övergår till en kontokredit gäller villkoren för Kontokredit (delbetalning) nedan, inklusive vad som anges avseende ränta, kostnader och avgifter.
1.8 Läs mer om de allmänna villkoren hos Svea Bank AB här. Se även mer info om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI).

 

2. Delbetalning

2.1 Vid betalning med delbetalning samarbetar Webbplatsen med Svea Bank AB.
2.2 För att handla mot delbetalning måste du ange ditt personnummer. Delbetalning erbjuds endast till personer som är över 18 år och folkbokförda i Sverige.
2.3 Kreditprövning sker i samband med köp mot delbetalning. En kopia på kreditupplysningen skickas till dig som kund.
2.4 Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i samband med köp.
2.5 Eventuell uppläggningsavgiften betalas på första inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.
2.6 Läs mer om de allmänna villkoren hos Svea Bank AB här. Se även mer info om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI).

Delbetalning upp till 50 000 kr Ränta Uppläggningsavgift Aviavgift
3 Månader 0% 195 kr 45 kr
6 Månader 0% 295 kr 45 kr
12 Månader 0% 395 kr 45 kr
       
Delbetalning upp till 100 000 kr Ränta Uppläggningsavgift Aviavgift
12 Månader 0% 395 kr 45 kr
       
Delbetalning upp till 150 000 kr Ränta Uppläggningsavgift Aviavgift
18 Månader 9,50% 395 kr 45 kr
24 Månader 9,50% 395 kr 45 kr
36 Månader 9,50% 495 kr 45 kr
48 Månader 9,50% 495 kr 45 kr
60 Månader 9,50% 495 kr 45 kr

 

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 395 kr, aviavgift 45 kr: 18,98 %.
Eventuell återbetalning av delbetalning regleras normalt mot kvarvarande belopp.

3. Kortbetalning

3.1 Webbplatsen erbjuder säkra kortbetalningar med Visa och MasterCard i samarbete med Svea Bank AB som är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard)
3.2 Vi accepterar inte kort som är utfärdade i utländsk bank.

3.3 Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.
3.4 Inga kortuppgifter sparas av Webbplatsen, kortköpen sker direkt hos Svea Bank AB och all information är krypterad enligt gällande standarder.
3.5 Eventuell återbetalning sker alltid till det kort som användes vid beställning.

4. Förskottsbetalning och IZettle

4.1 IZettle erbjuds endast via vissa av Webbplatsens visningsbutiker.
4.2 Förskottsbetalning görs till Webbplatsens bankgiro.
4.3 Order mot förskottsbetalning administreras först när betalning är mottagen av Webbplatsen. Detta tar normal 2-3 bankdagar.
4.4 Återbetalning till IZettle eller förskottsbetalning till bankkonto. Kontouppgifter lämnas av säkerhetsskäl skriftligen i samband med eventuell återbetalning.

5. Swish

5.1 Webbplatsen erbjuder betalning via Swish i samarbete med Svea Bank AB. För att slutföra en betalning med Swish krävs en verifiering via BankID. Eventuell återbetalning sker till det konto som Swish är kopplat till.

6. Företagsfaktura


6.1 Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura (”företagsfaktura”).
6.2 Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
6.3 Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad
från förfallodatum till dess full betalning sker.
6.4 Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158 7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
6.5 Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.